5 Nisan 2011 Salı

Mağazacılıkta Yöneticilerin En Önemli Özelliği Nedir? (Pratik)

Bizzat yaşadığım ve başımdan geçen olaylarda başlığın sonuna pratik ibaresini eklemeye karar verdim; belki yaşanmışlığı, konunun örneği olması açısından daha kabul edilebilir veya daha açıklayıcı olabilir diye.

Mağaza personellerimizden biriyle konuşurken mümkün olduğunca ona hissettirmeden düşüncelerini öğrenebilme adına (sorguluyormuş gibi algılanıp ideal cevaplar vermesini önleyebilmek adına niyetimi açık etmek istemediğimden) sohbet esnasında konuyu mağaza müdürümüze getirdim ve onun ben sormadan anlatmasına imkân verdiğimde anladım ki, satış danışmanları için bir yöneticiden bekledikleri en önemli özellik adalet.

Çalışan, mağaza müdürü için pozitif düşünceler beslediğini, bunun nedeninin ise personel arasında ayrım yapmamasını ve herkese hakkaniyetli yaklaşım sergilmesini örnek gösterdi. Keza aynı yöntemle mağaza müdürümüzle özel sohbetimizde de kendisi, yönetici olarak personel idaresinde en önemli kriterin adaletli davranmak olduğunu belirtti.

2 ay sürecek müdür yardımcısı stajyerliğimi geçirdiğim mağazamdaki gördüğüm olumlu ortamın en güzel açıklaması da sanırım bundan ibaret. Herkes işini gerçekten severek yapıyor ve kimse bir başkasına karşı savunmasız olduğunu veya hakkının yendiğini düşünmüyor; çünkü biliyorlar ki başlarındaki kişi objektif bakış açısına sahip ve herhangi bir konuda vereceği kararlar da adaletli olacak.

Benim için ilginç olan beklentilerin farklılaşabilmesi ve bunun arasındaki dengenin iyi sağlanmak zorunda olması. Muhakkak üst yönetimin mağaza müdürü pozisyonundaki çalışanından beklentisi kâr odaklı olacaktır. Satışları arttırma, sanırım diğer niteliklerden biraz daha önemli onlar için; ama personelin beklentisi ise adalet.

Bu biraz da hassas bir durum, çalışanlar tarafından istismara açık olmakla beraber beklentilerinden normalden fazla olmasına yol açabilmekte. Samimiyet ile laubalilik arasındaki sınırı koruma meselesi gibi, çünkü personelin tamamı bilinçli olmadığı gibi, genç ekipten iyi niyeti suistimale yol açması ihtimal dahilinde.

Satş danışmanı sirkülasyonun yüksek olduğu mağazacılıkta bir yandan personeli memnun ederken, diğer yandan üst yönetimi tatmin edici rakamları sağlamak ve mağaza içi düzeni korumak zannedildiği kadar basit bir mesele değil; mağazacılıkta yönetici adaylarının alt kademeden başlamalarını sağlayarak basamakları yükselmelerini gerçekleştirmeye yönelik uygulama da, empati kurabilme yetisini onlara kazandırmak olmalı.

Ama ben bugün bunu gördüm; pazarlama-satış vb. üzerine teorik bilgiler, satış becerisi, güçlü iletişim, vizyonerlik gibi özellikler bir yana, adaletli yönetim bir mağaza yöneticisinde bulunması gereken ilk nitelik..

1 yorum:

  1. Kesinlikle katılıyorum.Misal benim mağaza md.'m , depo sorumlusu ile samimi dost gibiydi.Ve ben bu depocuyla yaşadığım uyumsuzluk sorunlarını aktaramazdım yöneticime..Çünkü bilirdim ki hep onu tutacak.Malesef bazen kötüler arasında adaleti bulamasak da ilahi adalete inanırım.

    YanıtlaSil