13 Şubat 2013 Çarşamba

Sevgililer Günü'nde Perakende Yaratıcısızlığı!

Malum, 14 Şubat, perakende sektörünün en sevdiği günlerden biridir yılbaşıyla beraber. birebir alakalı mağazaların vitrinlerinde ve konseptlerinde 1 günlük değişiklikler, özel süslemeler yapılır. Güne özel ürünler tedarik edilir ve çeşitli promosyonlarla satışa sunulur.

1 hafta öncesinden takibe başlamıştım, aklımdaki soru "Acaba bu sevgililer gününde pazarlama çalışmasıyla farklılık yaratabilecek ve bunu çeşitli kanallarla benim de duymamı sağlayacak bir marka çıkacak mı?" diye.

Her gün gazete (offline manada) okumama, muhakkak aylık 1-2 dergi almama ve internette surf yaparken karşılaşabileceğim bir sürü platform olmasına rağmen henüz böyle bir çalışmaya rastlayabilmiş değilim. Elbette bu durum, böyle bir çalışmanın varolmadığı anlamına gelmez, hatta şahit olan biri varsa ve paylaşırsa çok sevinirim.

                 


Takip edebildiğim kadarıyla ortalık yine promosyon furyasından geçilmiyor. Çeşitli indirimler, hediye ürünler, benzer teklifler markaların en sık başvurduğu pazarlama yöntemleri olarak göze çarpıyor ve takip ettiğim kadarıyla da kozmetik ile kuyum sektörü başı çekenlerden.

Kanal eksikliğinin azizliğine uğramamak adına da bizzat dün akşam bir AVM gezdim, en alt katından en üst katına kadar dolaştım, acaba konsept olarak veya kampanya olarak diğerlerinden ayrıştırabileceğim ve "aa ne kadar ilginçmiş/güzelmiş" diyebileceğim herhangi bir örneğe rastlayabilecek miyim diye; ama maalesef bahsettiğim promosyonlar dışında bir çalışma göremedim.

Belki de benim beklentilerim yüksekti; gerilla pazarlama olarak adlandırabileceğimiz ya da inovatif pazarlamaya yönelik uygulamaları daha çok web ortamında görmenin offline dünya için çok da geçerli olamayacağı, kısa yoldan ve zahmetsizce satış arttırmaya yarayan klasik araçlardan vazgeçilemediği gerçeğini ıskalamış olabilirim.

Ama Bağdat Caddesi'nde sevgililer gününe özel olarak hazırlanmış orkestranın, üstü açık otobüsle geçtiğini zamanında görmüş biri olarak, belediyeden gelen bu performansı şirketlerden beklemenin hayalperestlik olmaması gerektiğini düşünüyorum.


2 yorum:

  1. Merhaba dostum.Öncelikle yazılarının bazılarını okuma fırsatı buldum ve araştırmalara dayalı tecrübe ile yoğrulmuş bilgi birikiminin süzülmüş haline sahipsin.Ve birbaşka anladığım durum sanırım mağaza yöneticisi pozisyonundasın.Bu durum neden beni ilgilendirir diye sorarsan , bende bir mağazada yöneticilik yapmaktayım.Yıllar boyunca mutlak başarının temelini oluşturmada kullanacak bir enstruman için kafa yordum.Statejinin her evresini deneyerek ve eleyerek tecrübeme kattım.Bu sonuçlardan öğrendiklerimin başında müşterinin %50 %70 gibi propagandalarla ancak mağaza içerisine çekebilmek adına bir yaratıcılığı var.Bunun dışında vitrinden bu yazıyı söktüğün anda müşteri mağazayı bile bulamayacaktır.İş körü oluruz , renk körü olanlarda vardır , indirim körlüğü ise en kötüsüdür.Parakendede as indirimi müşteri parçalar mantığı oluşmuş durumda.Fakat nerde kaldı bunun farklılık stratejisi .İşte bu durumda ortaya ben çıkarım , yaratıcı fikirler bulur test ederim (Hayalimde) sonucu denemeye başladığımda hayalimdekine yakın olmasına özen gösteririm.Şükürler olsunki her yapılan indirim kampanyalarımın %90'ı %300 artışla sonuçlandı.Senin gibi bende daha yaratıcı birşeyleri görüp haz almak isterdim.Sonuçta satış kanalına sadece bizler bakmıyoruz , hemfikir olabilmek adınada belirli politikalrı gözden geçirmek gerekiyor ve uzun bir araştırmalara dayanması çok hassas.14 şubatta bol satışlar dilerim. Burak ÜLGENALP

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Burak,

    indirim konusunda senin ile benzer düşüncelere sahibim. Muhakkak ki bir taktik olarak düşünülmeli ve kullanılmalı; ama pazarlama stratejisinin bir ayağı, bir taktiği olarak.

    Demek istediğim "Sevgililer Günü" gibi özel bir günde (zaten var olan satış arttırıcı indirim/promosyon taktikleri dışında) farklılaşma adına başka çalışmalar da yapılabilir miydi?

    Bunu "satış destek" amacıyla konumlandırılabileceği gibi; marka konumlandırma, itibar sağlama, geribildirim alma vb. yönlerden de etkisinin olabileceğini düşünerek yazmıştım.

    Mesela o güne özel yapılacak bir gerilla pazarlama örneği, sadece satışta değil, belki marka sadakati konusunda da bir etki bırakabilir müşterilerin gözünde ya da haber değeri üretebilecek bir çalışmanın basına yansıması da ekstra bir katkı sağlayabilir genel manada.

    Her ne kadar inisiyatif almada mağaza yöneticileri çok serbest olmasa da, dediğin gibi mağaza yöneticilerinin de kişisel çabaları olumlu etki yaratacaktır.

    Değerli fikirlerin teşekkür ederim..

    YanıtlaSil